Nattjästa minibaguetter
Publicerat den

Receptet till dessa goda baguetter som jag bakade i förrgår, hittade jag faktiskt i vecko revyn. De såg så himla goda ut på bilden i tidningen så jag var bara tvungen att testa. 
 


Nattjästa minibaguetter med yoghurt
(8st)
 
2 1/2 dl naturell yoghurt
13 g jäst
1 tsk salt
1 msk honung
1 dl pumpakärnor
4 dl vetemjöl special (går bra med vanligt också)
2 msk smör- & rappsolja
Flingsalt
 
Gör så här: Dag 1: Rör ihop yoghurt, jäst, salt och honung i en bunke. Tillsätt hälften av pumpakärnorna och det mesta av mjölet. Rör till en jämn deg. Ställ kallt över natten.
Dag 2: Knåda ihop degen på mjölad arbetsbänk. Skär ut 8 längde och vrid till tunna baguetter, ca 15 cm. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ca 15 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla längderna med smör- & rappsolja (jag använde olivolja) och strö över resten av pumpakärnorna och lite flingsalt. Grädda bröden i mitten av ugnen cirka 10 min. Låt svalna på galler.






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?